top of page
Writer's picturePhatcamp

PhatFAQ w/ Marsha van Doorn

De creatieve industrie is misschien wel de meest diverse industrie die er is. We spreken meer dan eens studenten die aangeven dat ze graag aan de slag zouden gaan binnen deze sector. Als we ze echter vragen wat ze dan later zouden willen worden, horen we bijna net zo vaak dat ze dát nog niet precies weten. Best begrijpelijk als je bedenkt dat de “creatieve industrie” vaak wordt gebruikt als verzamelnaam voor vakgebieden als events, entertainment, reclame, muziek en media.


In PhatFAQ belichten we de verschillende kanten van de creatieve industrie en laten we zien in wat voor rollen je hierbinnen precies allemaal aan de bak kunt. Hoe? Simpelweg door bevriende professionals te vragen om in hun eigen woorden te vertellen wat ze precies doen! Deze keer gingen we in gesprek met Marsha van Doorn, Account Manager bij Natwerk.

Jaa dit vinden we gezellig! Hallo Marsha, wij kennen jou natuurlijk al maar zou jij jezelf misschien kort willen introduceren aan onze lieve lezers?

Zeker weten! Ik ben Marsha van Doorn, ik ben 28 jaar (yes, I survived the club of 27!) en ik woon in Amsterdam. Als je met mij kletst ontdek je al snel mijn zachte g en die geeft, niet geheel verrassend, weg dat mijn roots in Brabant liggen. Ik ben namelijk opgegroeid in het pittoreske Veghel en ben vervolgens gaan studeren in Tilburg aan de Fontys Academy for Creative Industries.


Bekt super lekker natuurlijk en is oprecht net zo leuk als dat het klinkt! Aan de Fontys volgde ik de opleiding communicatie waarvoor ik stage ging lopen in Hilversum. Omwille van de reistijd was het hierdoor makkelijker om te verhuizen naar Amsterdam. Ik heb stage gelopen bij BNN waar ik bij programmaontwikkeling heel veel leerde over creativiteit en daarnaast overwon ik op deze afdeling mijn telefoonangst (Ik bedoel, hoe eng is het om onbekende mensen te bellen en hen te vragen om een gunst?!). Mijn stageperiode was hierdoor echt een super waardevolle tijd.

Na deze stageperiode stroomde ik door naar de afdeling Digital waar ik mijn scriptie schreef over mensen die we in deze tijd influencers noemen en het effect dat het werken met hen heeft op een omroep als BNN. Vet leuk allemaal!


Na het afronden van mijn studie en een aansluitend tripje naar India, ging ik aan de slag bij CODE D'AZUR waar ik het klappen van de zweep leerde kennen. Als Digital Producer kreeg ik hier te maken met termen waarvoor ik zeer regelmatig Google heb moeten raadplegen. Hierdoor verbreedde mijn vocabulaire zich in een rap tempo. Dat mijn kennis over het vak en de stappen die ik hierdoor zette als professional zich ook in een zelfde tempo opvolgden was natuurlijk hartstikke mooi meegenomen! Na ±3 jaar maakte ik de overstap naar Natwerk, waar ik als account manager aan de slag ging. In de tussentijd werd ik ook nog bestuurslid van RA*W University. Een organisatie die middels kennis-sessies, ambitieuze studenten inzicht geeft in de creatieve industrie. Wat mij betreft echt een aanrader als je de ambitie hebt om jezelf verder te ontwikkelen binnen deze industrie.Tijdens de sessies verbreed je namelijk je kennis, mag je vragen stellen waarvan je denkt "is het heel dom dat ik dit niet weet?", leer je like minded people kennen en kun je onbezwaard op mensen afstappen die al langer actief zijn binnen de industrie. Lekker netwerken dus! (hoewel ik dit nog steeds een moeilijk woord vind haha). Net als Phatcamp biedt RA*W University je de perfecte manier om je te verdiepen in onze industrie en zo je carrière een kickstart te geven.


Ja wij zijn echt groot fan van RA*W & RA*W University en onze lezers hebben die naam ook ongetwijfeld een paar keer voorbij zien komen! We kunnen ons echter voorstellen dat Natwerk iets minder bekend is bij ze, waar zouden we dit bureau van kunnen kennen?


Natwerk is bekend om het niet normale werk dat we maken. Simpel, opvallend en effectief, dat is onze maatstaaf voor goed werk. Waar je Natwerk van zou kunnen kennen? Nou o.a. van FEBO Fashion, de Lipton buienblouse, de activatie op de PC Hooftstraat van Union, de nieuwe positionering van Lebara, de ADE activaties voor Desperados en de brand campaigns voor Protest (Allemaal hier te checken!)


Vet hoor! En wat is hierin precies jouw rol als Account Manager?

Als Account Manager ben ik het eerste aanspreekpunt voor klanten. Het opbouwen van een goede klant-relatie is dan ook erg belangrijk. Hebben zij een vraag komen ze naar je toe, hebben zij een probleem, ben jij degene die hoort wat er aan de hand is en met hen naar een oplossing kijkt. Intern ben je degene die mensen inplant en aanstuurt. Je bewaakt de planning, het budget en zorgt voor structuur.


Eigenlijk ben je advocaat van beide partijen. Aan de ene kant ben je de persoon die de wensen van de klant moet vertegenwoordigen bij interne reviews. Aan de andere kant sta je achter het idee dat vanuit de creatie afdeling moet worden overgebracht naar de klant.


Hoe ziet een "Standaard" werkdag er voor jou uit?

Een standaard werkdag bestaat niet in dit vak en dat maakt het juist zo leuk! Iedere dag is anders. De ene dag ben ik de hele dag op kantoor en de andere dag sta ik op een shoot. Ook ben ik met enige regelmaat buiten de deur voor meetings met klanten of kun je me vinden op events met gezellige mensen en inspirerende sprekers. Het feit dat geen enkele dag voorspelbaar is maakt dat m'n werk nooit saai is en ik veel mee krijg van deze dynamische industrie!


Zijn er, ondanks dat standaard werkdagen niet bestaan, wel bepaalde dingen die vast terugkomen tijdens jouw werkweek?

Als een standaard werkdag niet bestaat dan is een standaard week inderdaad ook moeilijk te omschrijven. Om jullie echter toch een beetje inzicht te geven in mijn werkzaamheden, sla ik even mijn digitale agenda voor je open:


Maandag: We starten de dag met een Monday morning meeting: Welke projecten lopen er allemaal? Hoe gaat het met de mensen op kantoor? Nog bijzondere life events gebeurt? Nieuwe klanten waar we op kunnen proosten? Daarna komen wij met het account team samen om wat dieper op de projecten in te gaan. Wat gaat goed, wat kan beter en hebben we eventueel versterking nodig?


Dinsdag: Ik start wat eerder want in de avond heb ik RA*W University vergadering en ik weet dat het een drukke dag is. Er staan verschillende meetings met klanten ingepland. De één is een Skype call en de andere zijn fysieke meetings. Een kijkje in de keuken - presentatie waarin we de eerste ideeën vanuit creatie presenteren en een PPM (pre-productie meeting) waarin we de gehele shoot van later die week doorlopen. Ik moet wel even doorpakken want van al deze meetings moeten ook recaps geschreven worden.


Woensdag: Klant belt: stront aan de knikker! Uitingen zijn afgekeurd en verkeerd aangeleverd, of we even snel een paar zaken kunnen aanpassen zodat het vandaag alsnog naar de drukker kan.


Donderdag: 6.30AM: crew call. Vandaag staan we de hele dag op set. Staat de Out Of Office wel aan? Want als je me wilt bereiken: de beller is sneller!


Vrijdag: FEBO FRIDAY! Yehess, met FEBO als klant trakteren wij onszelf zo nu en dan op een FEBO Friday. Als vegetariër is een patatje met satésaus en een vitaaltje dan natuurlijk de lunch waar je voor gaat!


We hebben er spontaan honger van gekregen! Heb je tot slot nog tips voor lezers die een zelfde soort rol/ functie als die van jou ambiëren?

Tot ik dit vak ging beoefenen wist ik niet dat het bestond. Wat ik wel wist was dat ik in de creatieve sector wilde werken. Ik ben weliswaar creatief maar ik had geen portfolio. Verder wist ik dat ik organisatorisch sterk ben, dat ik het leuk vind om mijzelf met merken te bemoeien en om mensen aan te sturen.Wat dit mij precies maakte of wat ik kon was me echter nog steeds één groot raadsel!


Via via ben ik uiteindelijk in dit vak gerold en dat heeft best wel lekker uitgepakt. Als ik echter in een iets eerder stadium de juiste handvatten had gehad, had ik wellicht ook gerichter keuzes kunnen maken. Ik had graag eerder in mijn zoektocht gehoord van organisaties zoals een Phatcamp en RA*W. Op die manier had ik waarschijnlijk eerder inzicht gehad in wat ik 'later' wilde gaan doen. Ik zou jullie dan ook echt willen aanraden om de kennis die je via zulke partijen op kunt doen met beide handen aan te grijpen. Een andere les die ik in de afgelopen jaren heb geleerd in mijn professionele situatie is dat je jezelf ongeacht de situatie vooral niet teveel zorgen moet maken. Uiteindelijk komt alles altijd goed!


Kijk, dit zijn nog eens mooie bemoedigende woorden om een interview mee af te sluiten. Thanks Marsha!

342 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments

Couldn’t Load Comments
It looks like there was a technical problem. Try reconnecting or refreshing the page.
bottom of page