top of page
  • Instagram
  • TikTok
  • Spotify
  • LinkedIn

PhatFAQ w/ Jade Klink (Marketing Manager @ Apenkooi Events)

Writer: PhatcampPhatcamp

De creatieve industrie is misschien wel de meest diverse industrie die er is. We spreken meer dan eens studenten die aangeven dat ze graag aan de slag zouden gaan binnen deze industrie.

Als we ze echter vragen wat ze hierbinnen precies zouden willen doen, horen we bijna net zo vaak dat ze geen idee hebben. Best begrijpelijk als je bedenkt dat dit begrip vaak wordt gebruikt als verzamelnaam voor disciplines als events, entertainment, reclame en muziek.


In PhatFAQ belichten we de verschillende kanten van de creatieve industrie en laten we zien in wat voor rollen je hierbinnen precies allemaal aan de bak kunt. Hoe? Simpelweg door bevriende professionals te vragen om in hun eigen woorden te vertellen wat ze precies doen! Deze keer spraken we Jade Klink. Marketing manager bij STRAF_WERK

Hi Jade, thanks dat je hieraan mee wilt werken! Kun je in een paar zinnen iets meer over jezelf vertellen?

Hey guys! Ik ben Jade, 28 jaar en ik woon in Amsterdam. Vier jaar geleden ben ik afgestudeerd als Toegepast Psycholoog en sinds 2016 ben ik werkzaam als Marketing Manager voor Apenkooi Events.

Uhm.. Toegepaste Psychologie klinkt niet als een standaard opleiding wanneer je als marketing manager aan de slag gaat. We zijn nu wel benieuwd naar het verhaal hier achter..

Ik denk dat ik geen uitzondering ben als ik zeg dat ik totaal geen idee had wat ik wilde studeren. Ik vond op dat moment genoeg leuk maar vond het vooral moeilijk om te bedenken wat ik na een aantal jaar nog steeds leuk zou vinden. Uiteindelijk twijfelde ik tussen een opleiding in de richting van event management, communicatie of Psychologie en koos ik voor het laatste. Na een half jaar universiteit werd het duidelijk dat ik de goede keuze had gemaakt qua studie, maar dat deze manier van leren niet voor mij was en dat ik de praktijk in moest.

Het jaar erop startte ik daarom met de opleiding Toegepaste Psychologie aan de Hogeschool van Amsterdam. Een hele brede opleiding waarbij je in veel verschillende werkvelden aan de slag kunt en vanaf jaar één praktijkervaring opdoet door middel van verschillende stages. Hier kwam ik erachter dat ik vooral aangetrokken werd door consumentenpsychologie. Waarom kopen mensen een bepaald product, hoe kan je een campagne zo inrichten dat doelgroep X wordt aangesproken, etc. Veel raakvlakken met marketing dus. Hoewel ik eigenlijk klaar was met studeren en het liefst meteen aan het werk zou gaan, was ik ook bang dat ik te weinig relevante kennis op het gebied van marketing had voor potentiële werkgevers. En dus besloot ik toch nog een master aan de universiteit te gaan volgen om mijn kennis te verbreden.

Zoals te verwachten was miste ik al snel de praktijk en besloot ik om naast mijn studie vrijwillig stage te gaan lopen en meer ervaring op te doen. Omdat ik ook nog steeds geïnteresseerd was in de evenementen industrie besloot ik te solliciteren bij Apenkooi Events als marketing stagiaire waar ik twee weken later al mocht beginnen. Die studie heb ik dus na 2 maanden alweer opgegeven. Dít was wat ik wilde. Op mijn één na laatste stage dag kwam de eigenaar van Apenkooi naar me toe om te vertellen dat hij een baan voor me had en dat ik de week erna meteen kon beginnen.


Ah kijk, nu je het zo vertelt klinkt het al een stuk logischer! Zou je misschien iets meer kunnen vertellen over Apenkooi Events en hoe het is om daar te werken?

In 2016 ben ik dus begonnen bij Apenkooi Events. Apenkooi is 15 jaar geleden opgericht en gestart als evenementen organisatie waarbij vooral kleinere events in Utrecht en Rotterdam onder dezelfde naam werden georganiseerd. Inmiddels is het uitgegroeid tot een van de grotere evenementen organisaties in Amsterdam waarbij we verantwoordelijk zijn voor eigen producties als STRAF_WERK, DGTL en Pleinvrees en we zijn onderdeel van events als Elrow, By the Creek, Amsterdam Open Air en De Zon. Binnen Apenkooi werken we met een jong, ambitieus en gedreven team waarbij iedereen alles op alles zet om iedere keer weer een onvergetelijk evenement neer te zetten wat nog beter was dan de vorige editie. In de afgelopen jaren zijn zowel het aantal evenementen als het team behoorlijk gegroeid en het kan hier soms een redelijke chaos zijn, maar wel een hele gezellige. Binnen Apenkooi heeft altijd wel een familiegevoel geheerst waarbij iedereen voor elkaar klaar staat en er ook veel vriendschappen zijn ontstaan.


Wat houdt de functie van marketing manager hier precies in?

Als marketing manager ben ik verantwoordelijk voor alle online en offline campagnes van STRAF_WERK waarbij we zowel kleinere clubshows als een festival organiseren. Alles wat je voor, tijdens en na een event ziet aan communicatie uitingen komt vanuit de marketing afdeling. Alles begint met het maken van een marketingplan. Hierin wordt uitgedacht wat we tijdens de campagne willen laten zien aan het publiek en hoe we dat gaan doen. Dat begint onder andere met het creëren van artwork en bedenken van verschillende online campagnes die we willen uitvoeren om ons verhaal te vertellen, maar ook met het analyseren van de doelgroep en het bepalen van hoe we hen het beste kunnen bereiken. Denk hierbij aan het maken van video content, het opstellen en uitwerken van een social media plan en het opzetten van samenwerkingen met diverse platformen om de juiste mensen te kunnen bereiken en enthousiasmeren.


Uiteindelijk werken we maanden aan één campagne om zoveel mogelijk mensen naar ons event te laten komen. Als het event eenmaal daar is ben je als marketeer de hele dag bezig om content te creëren en ervoor te zorgen dat ieder aspect goed wordt vastgelegd. Van de artiesten tot aan de stages en alles er omheen. Met al het registratie materiaal hebben we direct weer weer content voor komende campagnes en willen we ook de thuisblijvers het gevoel geven dat ze er de volgende keer bij moeten zijn. Het is hard werken en er zitten regelmatig lange dagen tussen, maar om alles op de showdag samen te zien komen waar je met het hele team (bookers, producenten en marketeers) zo hard aan hebt gewerkt zorgt keer op keer voor een hoogtepunt.


Hoe ziet een "standaard" werkdag er voor jou uit?

Ik begin mijn dag standaard door even rondje te maken langs alle lopende campagnes. Hoe verloopt het online evenement, hoe gaan de ticket sales, hoe scoren alle campagnes etc. Op basis daarvan geef ik een update aan het management team zodat iedereen op de hoogte is van hoe we ervoor staan en of er aspecten zijn die aangepast moeten worden. De rest van de dag zit ik voornamelijk achter mijn laptop en ben ik per mail in gesprek met diverse partijen om samenwerkingen te bespreken om te zien waar we kunnen verbeteren of ben ik content aan het uitwerken voor de campagne. Het kan gaan om een samenwerking met een videopartij die teasers voor ons gaat maken, maar ook samenwerkingen met online blogs of merken die aan het evenement gekoppeld zijn waar we content mee willen maken. Daarnaast probeer ik tussendoor op de hoogte te blijven van andere evenementen of ontwikkelingen op het gebied van marketing om vervolgens te kijken hoe we dit voor ons eigen event kunnen inzetten. Eens per week komen we daarom ook samen met alle marketeers van iedere afdeling om best practices of nieuwe features op het gebied van social media met elkaar te delen.


En een "standaard" werkweek?

Cliché maar waar, een standaard week is er niet. Omdat we met STRAF_WERK om de maand wel een evenement hebben, werk je vaak aan meerdere events tegelijk en zit ieder project in een andere fase van de campagne. Het kan dus zijn dat ik aan het begin van de week druk ben met het opstarten van een campagne voor event A waarbij de focus ligt op de ontwikkeling van artwork of het uitwerken van het marketingplan. Later in de week ben ik dan weer voor event B analyses aan het maken van alle lopende campagnes en onze bezoekers om te kijken waar we kunnen bijsturen. Een week later ga je weer verder met de volgende stap aan de gang waardoor eigenlijk geen één week hetzelfde is.

Welke tip zou je lezers geven die eenzelfde soort rol/ functie als jij ambiëren?

Één van de adviezen die ik mee wil geven heeft niet zozeer betrekking op een functie als marketing manager, maar is mijn ogen toch één van de belangrijkste. Investeer in je netwerk. Zowel in je nieuwe als in bestaande contacten. Sinds ik bij Apenkooi werk heb ik zo veel leuke, nieuwe en inspirerende mensen leren kennen waar ik zowel op professioneel als persoonlijk vlak veel aan heb gehad. Er zijn regelmatig fijne samenwerkingen uitgekomen waar ik uiteindelijk ook weer veel van heb geleerd. Steek dus tijd in het onderhouden en opdoen van nieuwe contacten.

Voor een marketing gerelateerde functie is het daarnaast belangrijk dat je goed op de hoogte blijft van nieuwe trends. Er zijn constant nieuwe ontwikkelingen op het gebied van online marketing en zeker binnen social media gaat het heel erg snel. Zorg dus dat je op de hoogte bent en hierop weet in te spelen. Maak tijd om je in te lezen, af en toe een webinar te bekijken, een lezing bij te wonen of misschien wel een podcast te luisteren die hierop is gericht.


En tot slot, just go for it. Laat je nooit door iets of iemand tegenhouden omdat je denkt dat je te weinig ervaring hebt, niet de juiste opleiding hebt gevolgd, niet genoeg mensen uit de industrie kent of wat dan ook. Het allerbelangrijkste is jouw eigen motivatie. Als je echt gedreven bent om je doel te behalen, dan kom je er uiteindelijk wel. Linksom of rechtsom.


Super bedankt voor deze motiverende woorden Jade!

Comments


BE IN THE KNOW

Thanks for submitting!

Phatcamp 

Nassaukade 155

1053LK Amsterdam

The Netherlands

bottom of page