top of page

PhatFAQ w/ Nina Kelder (Jr. Projectleider @ Artishock)

De creatieve industrie is misschien wel de meest diverse industrie die er is. We spreken meer dan eens studenten die aangeven dat ze graag aan de slag zouden gaan binnen deze sector. Als we ze echter vragen wat ze dan later zouden willen worden, horen we bijna net zo vaak dat ze dát nog niet precies weten. Best begrijpelijk als je bedenkt dat de “creatieve industrie” vaak wordt gebruikt als verzamelnaam voor vakgebieden als events, entertainment, reclame, muziek en media.


In PhatFAQ belichten we de verschillende kanten van de creatieve industrie en laten we zien in wat voor rollen je hierbinnen precies allemaal aan de bak kunt. Hoe? Simpelweg door bevriende professionals te vragen om in hun eigen woorden te vertellen wat ze precies doen! Deze keer gingen we in gesprek met Nina Kelder Jr. Projectleider bij Artishock events & marketing.

Hoi Nina. Tof dat je mee wilt werken! Zou je om te beginnen kunnen vertellen wie je bent en hoe je deze industrie bent ingerold?

Zeker weten! Hi, Mijn naam is Nina Kelder, ik ben 25 jaar oud en ik woon in Den Bosch. In 2016 ben ik afgestudeerd aan de NHTV in Breda hier heb ik 4 jaar de HBO opleiding vrijetijdsmanagement

(later Leisure management) gevolgd aan de Academy for Leisure. Hier is mijn passie voor deze dynamische branche ontstaan.


Tijdens mijn studie heb ik enorm veel ervaring opgedaan door te werken op diverse grote evenementen, beurzen en shows maar ook door projecten uit te voeren voor bedrijven als Coca Cola. Door veel in het werkveld actief te zijn kreeg ik al snel feeling met het vak. In mijn derde jaar ben ik vervolgens negen maanden stage gaan lopen bij Artishock events & marketing. Tijdens deze stage ondersteunde ik als jr. project assistente de projectleiders bij de voorbereiding en uitvoering van zowel kleine als grote projecten.


Ik vond dit meteen al super leuk en wilde en mocht daardoor overal mee naar toe en al direct alle uitvoeren draaien. Al snel mocht ik door deze pro-actieve houding ook af en toe zelf een project uitvoeren. Spannend, maar wel super leerzaam. Hoewel ik best wel in het diepe werd gegooid heeft dit er voor gezorgd dat ik in een paar maanden tijd heel erg ben gegroeid. Als kers op de taart mocht ik na afloop van mijn stage mee naar het buitenland. Artishock organiseerde daar namelijk een internationaal event voor BrandLoyalty in het National Art Museum in Barcelona.


Dat was voor mij echt een wauw momentje waarbij ik besefte dat ik hier echt heel graag mijn werk van wilde maken! Na het volgen van een minor in marketing & consumer behaviour en het afronden van mijn afstudeerstage in Amsterdam, ben ik weer terug gegaan naar Brabant. Tijdens mijn zoektocht naar een master aan Tilburg University werd ik echter gebeld door de toenmalig operationeel directeur van Artishock events & marketing of ik interesse had om op gesprek te komen. Hoewel ik weliswaar pas net afgestudeerd was en hier dan ook nog niet heel veel van verwachte, was ik wel van mening dat een gesprek sowieso geen kwaad kon! Na een heel fijn gesprek kreeg ik echter direct een fulltime baan aangeboden!


Echt een schot in de roos dus! Wat doet Artishock precies en wat is het aan hen wat je zo aanspreekt?

Inderdaad een schot in de roos! Ik ben er zoals ik net zei direct na mijn studie aan de slag gegaan en zit er, inmiddels 3 jaar later, nog steeds helemaal op m'n plek! Voor de mensen die Artishock niet kennen: Artishock creëert en organiseert al 25 jaar waardevolle events met impact. We maken van een event eigenlijk een reeks momenten die samen een uniek verhaal vertellen. Een verhaal dat uiteindelijk meer impact oplevert dan wanneer je zonder achterliggend idee een event zou organiseren. Het creëren van deze impact vraagt om de juiste mix van communicatiemomenten en events. Deze mix zorgt ervoor dat het verhaal van de klant echt tot leven komt.


Dit kunnen events zijn als een jaarlijks terugkerend relatie-event, een jubileum, een productlancering, een medewerkersfeest, de opening van een gebouw, een inhoudelijk congres of de kick-off van een nieuwe strategie. Volgens deze werkwijze werken we nu voor de meest uiteenlopende partijen als HP, Essent, de Rabobank en Beter Bed. Daarnaast werken we ook voor diverse universiteiten door heel Nederland, het Koningshuis en diverse goede doelen als het KWF en SOS Kinderdorpen. Dit maakt het werk heel divers en daardoor super leuk!


Dat kunnen we ons inderdaad wel voorstellen! Begon je direct als Jr. Projectleider?

Nee dat niet! Ik begon drie jaar geleden als assistente van het creatief team van Artishock. Als rechterhand van het creatief team ondersteunde ik de concept ontwikkelaars bij het bedenken, uitwerken en presenteren van nieuwe concepten. Na een tijdje ben ik daarnaast ook steeds meer de projectleiders gaan ondersteunen bij de voorbereiding en uitvoer van diverse projecten en events. Hierin was ik dan meestal verantwoordelijk voor meerdere onderdelen. In de voorbereiding hield ik me o.a. bezig met zaken als het opvragen van offertes, afspraken maken met leveranciers (techniek, catering, entertainment etc.), het bijwerken van de planning en begroting, het uitvoeren van het communicatieplan en het aansturen van de studio.. Uiteindelijk heb ik nu als jr. projectleider daarnaast ook mijn eigen projecten waarbij ik het projectteam aanstuur en eindverantwoordelijk ben voor o.a. de planning, begroting en uitvoer van het event.


En hoe ziet een standaard werkdag en -week er uit nu je Jr. Projectleider bent?

Geen dag is hetzelfde en daar word ik heel blij van! Dat is voor mij juist wat dit werk zo leuk maakt! Maar om jullie toch een beetje een beeld te geven van hoe mijn baan eruit ziet pak ik er zomaar even een week in oktober uit:


Maandag: We starten de week altijd met een bureau overleg waarbij het hele team aanwezig is. Hierin lopen we alle projecten langs, delen we onze updates en bespreken we onze uitdagingen/zorgpunten. Vervolgens werk ik m'n mail bij, check ik m'n planning en maak ik vanuit daar een to do list. Meestal lopen er wel zo’n 4 a 5 projecten tegelijkertijd dus dat betekent dat het belangrijk is om prioriteiten stellen en de je planningen goed te beheren. Ik probeer mijn acties altijd in te delen op deadlines, wat moet echt af en wat kan ik nog schuiven mocht de dag anders verlopen dan gepland (en dat is meestal zo haha 😊). Deze week hebben we een productlancering op de planning staan. We lanceren op een gave locatie in Amsterdam een innovatief nieuw product met als belangrijkste kenmerk dat het een superlichtgewicht product is. Voor deze lancering hebben we daarom een concept gecreëerd waarbij gewichtloosheid in alle onderdelen centraal staat. De rest van de dag besteed ik aan de voorbereidingen voor de lancering: bijvoorbeeld door afstemming met leveranciers, het draaiboek te maken en begroting bij te werken.


Dinsdag: Ik start de dag met een meeting op locatie waarbij ik met de klant een aantal belangrijke beslissingen maak voor het sponsor event dat in december gepland staat. Na afloop maak ik een actielijst en een briefing voor onze studio zodat ze de "branding" (de merk uitingen) kunnen gaan ontwerpen. In de middag werk ik verder aan het draaiboek voor de lancering en maak ik een aantal briefings voor de sprekers en het entertainment. Tussendoor pak ik ook wat andere acties op en aan het einde van de middag heb ik nog een brainstormsessie staan voor ons jubileum magazine, Artishock bestaat deze maand namelijk 25 jaar!


Woensdag: Check, check, dubbel check. Vandaag staat in het teken van de laatste voorbereidingen: Het geven van briefings, het afstemmen van de laatste details met diverse leveranciers en het bijwonen van de productiemeeting. Ondertussen is op locatie de opbouw voor het event al in volle gang waarbij de event manager op locatie ons regelmatig een update geeft. Daarnaast heb ik in de middag een kennismakingsgesprek met een nieuwe technische leverancier.


Donderdag: Event-day! 07.30 uur in de auto naar Amsterdam. Eenmaal op locatie treffen we de laatste voorbereidingen, nemen we het programma nog een keer door en staan de generale repetities gepland. Om 14.00 uur staan we klaar voor het ontvangst van de gasten en om 01.30 uur loop ik samen met mijn collega moe maar voldaan naar de auto: Het event zit erop!

Vrijdag: De ochtend na het event rond ik eerst wat financiële zaken af, werk ik mijn mail bij, bel ik met de opdrachtgever en ruim ik wat spullen van het event op. Vervolgens ga ik alvast verder met de voorbereiding voor het eerst volgende event dat op de planning staat. Later die dag staat er namelijk nog een locatie bezoek gepland dus vanaf 14.00 uur ben ik de hele middag buiten de deur waarna het tijd is voor mijn welverdiende weekend!


Klinkt echt super vet! We kunnen ons dan ook voorstellen dat er best wat lezers zijn die eenzelfde rol ambiëren. Welk advies zou je deze lezers meegeven?

Je kunt in dit vak alleen maar groeien door gewoon te doen. Probeer daarom al tijdens je studie veel ervaring op te doen. Op deze manier leer je niet alleen veel maar kom je er ook achter wat je kwaliteiten zijn en waar je passie ligt. Vergeet niet dat je met een goede motivatie en een pro-actieve houding namelijk echt al heel ver kunt komen. Iedereen moet ergens beginnen dus komt er een kans voorbij? Pak die dan gewoon. Je weet nooit waar het je gaat brengen! Dus heb vertrouwen in jezelf en go for it! 😊


Wijze woorden Nina. Nogmaals bedankt voor het meewerken aan deze PhatFAQ en veel succes met de komende events!


479 views0 comments
bottom of page