• Phatcamp

PhatFAQ w/ Tommy Schouren (Technisch Producent @ Panout)

De creatieve industrie is misschien wel de meest diverse industrie die er is. We spreken meer dan eens studenten die aangeven dat ze graag aan de slag zouden gaan binnen deze sector. Als we ze echter vragen wat ze dan later zouden willen worden, horen we bijna net zo vaak dat ze dát nog niet precies weten. Best begrijpelijk als je bedenkt dat de “creatieve industrie” vaak wordt gebruikt als verzamelnaam voor vakgebieden als events, entertainment, reclame, muziek en media.


In PhatFAQ belichten we de verschillende kanten van de creatieve industrie en laten we zien in wat voor rollen je hierbinnen precies allemaal aan de bak kunt. Hoe? Simpelweg door bevriende professionals te vragen om in hun eigen woorden te vertellen wat ze precies doen! Deze keer gingen we in gesprek met Tommy Schouren, technisch producent en eigenaar van PANOUT.


Yes Tommy! Leuk dat je een gaatje hebt kunnen maken om met ons in gesprek te gaan. Zou je, voor we verder gaan, misschien even kort kunnen vertellen wie je bent en hoe je dit wereldje bent ingerold?

Uiteraard! Hallo lieve lezers, mijn naam is Tommy Schouren, ik ben 28 jaar en woon inmiddels alweer vier en een half jaar in Amsterdam. Hiervoor woonde ik in Breda waar ik 6 jaar geleden ben gestart met mijn studie vrijetijdsmanagement aan de Breda University of Applied Sciences. Een logische keuze als je bedenkt dat ik hiervoor een opleiding heb gedaan tot uitvoerend artiest op de Herman Brood Academie in Utrecht en vervolgens Marketing & Communicatie (met evenementen medewerker als specialisatie) heb gevolgd aan het Summa College in Eindhoven.


Eenmaal studerend aan de BuAs heb ik twee keer stage gelopen bij ALDA. ALDA is als organisatie gevestigd in Amsterdam, Hongkong en Hamburg en organiseert naast de tours van o.a. Armin van Buuren en Hardwell ook evenementen als New Horizons Festival, The Flying Dutch en A State of Trance!


Inmiddels zijn we een paar jaar verder en zien we online een hele hoop mooie dingen voorbij komen. Ben je na je stage blijven hangen of doe je inmiddels iets anders?

Inmiddels ben ik druk in de weer met m'n eigen bedrijf PANOUT en werk ik dus niet meer voor ALDA. Vanuit PANOUT ben ik echter wel betrokken bij de productie van verschillende evenementen, opdrachtgevers en artiesten verspreid over de hele wereld. Ik heb het wereldje dus zeker niet achter me gelaten! Vanuit PANOUT ben ikzelf voornamelijk bezig voor één van onze partners; TwoFiftyK (250K), dit is een bureau dat zich heeft gespecialiseerd in podium- en show-ontwerpen voor verschillende grote internationale concepten en artiesten. Voor 250k verzorg ik wereldwijd de technische productie voor Afrojack.


Wat houdt dit precies in?

Zoals gezegd verzorg ik dus de technische producties van alle Afrojack shows, van groot tot klein. Zodra Afrojack is geboekt voor een show en het contract is ondertekend, wordt ik door zijn boekingsbureau ingeschakeld om, samen met de partij die hem heeft geboekt, de volledige show van A tot Z af te stemmen.


Dit begint met het verzamelen van alle technische informatie. Denk bijvoorbeeld aan alle plannen rondom LED, licht, audio, vuurwerk en SFX (special effects). Verder stel ik vast hoe het podium eruit ziet en of aan alle randvoorwaarden is voldaan om een goede Afrojack show neer te zetten? Vervolgens bepaal ik wat er eventueel nog moet worden bijgevoegd qua techniek en in hoeverre dit haalbaar is. Zoals je misschien wel kunt begrijpen kunnen de faciliteiten en mogelijkheden per evenement of club namelijk enorm verschillen. Door het verzamelen van deze informatie, krijg je een duidelijk beeld hoe een festival eruit komt te zien maar ook hoe een technisch producent van een organisatie te werk gaat en wat het niveau van het bedrijf is. Hier kan ik dan uiteindelijk op schakelen om ervoor te zorgen dat we te allen tijde een spetterende show kunnen afleveren!


Hoe ziet een standaard werkdag er voor jou uit?

Om eerlijk te zijn bestaat er in mijn werk niet zoiets als een standaard werkdag. Soms zijn we namelijk 2 weken non-stop onderweg en dan is echt letterlijk iedere dag anders. In januari, wanneer het even rustig is qua touren, ben ik weliswaar vaker thuis of op kantoor maar dan ben ik alweer bezig met de voorbereidingen en advancing van de daaropvolgende shows.


Ook de werkdagen tijdens shows, variëren ontzettend. Als we daar de gelegenheid toe hebben komen we met het showteam een dag voor show aan, om voor zover mogelijk, alles op, in en rondom het podium alvast te programmeren en installeren. Het komt echter ook met enige regelmaat voor dat wij de nacht voor show niet kunnen programmeren, omdat we bijvoorbeeld die nacht al een andere show hebben. In dat geval sturen we een programmeer-team vooruit.

Binnenkort hebben we bijvoorbeeld een tour in Azië maar doordat we opeenvolgende dagen shows hebben, zijn we zelf niet in de gelegenheid om alles te programmeren. Om te zorgen dat alsnog alles startklaar is bij aankomst, vliegt er nog een team naar Azië. Zij reizen telkens een dag voor ons uit om alles te prepareren en klaar te zetten. Super fijn!


De ochtend na het programmeren ga ik vervolgens nogmaals alvast naar het terrein om de soundcheck te doen en eventueel het pyro/vuurwerk te checken. Vervolgens hebben we 's avonds dan de show om de dag erna door naar de volgende locatie te vliegen of huiswaarts te gaan.


Er zijn ook weken dat je niet non-stop op tour bent maar bijvoorbeeld enkel in het weekend. Hoe ziet de rest van zo'n week er dan uit? ?

In dat geval zit ik meestal van maandag tot woensdag/donderdag op ons kantoor om, voor zover ik kan, vooruit te werken. Vaak stappen we dan op woensdag of donderdag het vliegtuig in voor het programmeren en de shows zelf om vervolgens op zondag of maandag weer terug te vliegen. Maar ook in dit geval bestaat er eigenlijk niet zoiets als "standaard en daarom vind ik dit juist zo leuk! Het werk brengt je echt enorm veel variatie en leert je veel over verschillende culturen, Ik zou er niets van willen missen! Behalve het vliegen dan. Een keertje vliegen wanneer je op vakantie gaat is namelijk super leuk maar 4 a 5 keer per week vliegen maakt de hele ervaring echter al gauw minder aantrekkelijk haha!


Welke tip zou je lezers geven die eenzelfde soort rol/ functie als jouw ambiëren?

Ik zou jullie allemaal op het hart willen drukken om met je luie kont van die stoel af te komen! Ga het werkveld in, zorg dat je pro-actief bent en laat overal je hoofd zien. Wees je bewust van wat je wilt bereiken en zorg ervoor dat je (misschien alleen al in gedachten) een pad uitstippelt dat je brengt waar je over een aantal jaar wilt staan.


Wat mij opviel tijdens mijn studiejaren was dat veel van mijn medestudenten niet echt wisten wat ze wilde gaan doen of waar ze over een aantal jaren wilden staan. Toen ik begon aan mijn opleiding aan de BUAS, wist ik echter dat ik 'binnen toen en 5 jaar over de hele wereld wilde touren met een wereldartiest....'. Als ik dit zei begon men vaak te lachen en werd ik absoluut niet serieus genomen. Dit maakte echter dat ik alleen maar meer vastberaden werd om mijn ambitie te realiseren. En kijk waar ik nu sta....


Aangezien het mij is gelukt weet ik dat het kan als je er maar hard genoeg voor werkt. Ik ben er van overtuigd dat jij het dus ook kunt!


Jullie horen het, tijd om in actie te komen en aan de bak te gaan ;-). Thanks voor dit motiverende verhaal Tommy en succes met de aankomende Azië tour!

726 views

BE IN THE KNOW

Phatcamp 

Nassaukade 155

1053LK Amsterdam

The Netherlands

  • Facebook
  • Instagram
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Spotify Icon