• Phatcamp

PhatFAQ: Internships w/ Axelle van Meegdenburg

Updated: Jun 12, 2018

In PhatFAQ vragen we professionals het hemd van het lijf over een onderwerp dat onze talenten bezighoudt. Deze keer behandelen we het thema ‘stages’ met Axelle van Meegdenburg, voormalig stagiair en marketingmanager bij Apenkooi Events en nu net terug van een jaloersmakende reis door Azië.


Photo credits: Tim Buiting

Hoi Axelle, stel jezelf even voor

Hoi mannen van Phatcamp, wat leuk dat jullie met mij hierover willen kletsen! Ik ben dus Axelle, een 22 jarige Utrechtse die zich in Amsterdam heeft gevestigd. De afgelopen drie jaar heb ik mij van stagiair, naar super-stagiair (iets met een scriptie enzo..) tot marketing manager opgewerkt bij Apenkooi Events. In de tussentijd ben ik, ook niet geheel onbelangrijk, afgestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam als Commercieel Econoom. Ondertussen ben ik niet meer werkzaam bij Apenkooi Events. Wel ben ik net terug van een, zoals jullie dat mooi zeggen, jaloersmakende trip door de tropen en ben ik momenteel druk bezig mooie plannen voor de toekomst te maken.


Hoe heb jij bepaald wat voor stage je wilde lopen en hoe kwam je vanuit daar bij Apenkooi als stagebedrijf terecht?

Op jonge leeftijd kwam ik er achter dat ik enorm geïnteresseerd was in alles wat met evenementen te maken heeft. Dit uitte zich destijds in verschillende projecten tijdens mijn middelbare schoolperiode. Vanaf mijn eerste studie jaar ben ik vervolgens echt op zoek gegaan naar manieren waarop ik mensen uit de industrie zou kunnen leren kennen en hoe ik van waarde zou kunnen zijn voor hun feesten. Ik heb in die tijd veel promotiewerk gedaan voor o.a. Nachtcollege. Wat een kijkje in de keuken gaf van een industrie die ik heel gaaf vond en ook nog eens zorgde dat ik veel mensen leerde kennen binnen dit wereldje.

Toen ik in mijn derde jaar stage moest gaan lopen was het natuurlijk meteen duidelijk dat ik dit bij een evenementenorganisatie wilde doen. Ik ben op zoek gegaan naar een bedrijf dat evenementen organiseert die mij persoonlijk aanspreken, maar dit voornamelijk op een unieke en creatieve manier in de markt zetten. In mijn zoektocht ben ik toen bij Apenkooi terecht gekomen. Ergens was het ook niet zo gek dat ik bij hen terecht kwam omdat DGTL het eerste festival was dat ik ooit had bezocht en ik dat echt super tof vond! Toen ik erachter kwam dat diezelfde organisatie ook STRAF_WERK en vele andere toffe concepten organiseert, was ik er al vrij snel uit dat ik heel graag stage wilde lopen bij Apenkooi.


Waarom koos je ervoor om een marketing stage te gaan lopen?

Ik moest al op vrij jonge leeftijd een keuze maken voor een vervolgopleiding en koos voor Commerciële Economie terwijl ik er nog niet helemaal uit was wat ik precies wilde. Commerciële Economie is een vrij brede studie waarin je veel leert van veel verschillende vakgebieden. Dit is niet direct de beste studiekeuze geweest, maar heeft mij wel snel doen ontdekken wat ik wel leuk vind en waar mijn energie en kwaliteiten liggen. Ik kwam er namelijk vrij snel achter dat marketing en de creatieve vakken mij het meest lagen. Toen ik in mijn derde jaar vervolgens stage moest gaan lopen leek het me super tof om mijn voorliefde voor events en marketing te combineren en te ontdekken hoe dit in de praktijk werd gebracht op festivals.


Kun je ons misschien iets meer vertellen over hoe je jezelf hebt gepresenteerd aan Apenkooi en waarom denk je dat hun keuze uiteindelijk op jou viel?

Ik heb veel aandacht besteed aan mijn sollicitatiebrief. Inmiddels heb ik zelf heel wat sollicitaties van studenten mogen ontvangen en ik durf te stellen dat de motivatiebrief verschrikkelijk belangrijk is omdat je maar één keer een eerste indruk kan maken richting je gedroomde stagebedrijf.

In mijn motivatiebrief heb ik mijn schrijfskills toegepast en heel duidelijk uiteengezet waarom ik voor Apenkooi had gekozen, wat ik te bieden had en wat ik geloofde toe te kunnen voegen aan het team. Ik werd uitgenodigd voor een gesprek en ondanks dat ik zenuwachtig was, is het een heel erg leuk gesprek geworden. Na dit gesprek duurde het echter wel een tijdje voor ik iets te horen kreeg, dus de zenuwen waren weer geheel terug. Toen ik uiteindelijk contact had met Apenkooi bleek dat een harde eis aan een stage bij het bedrijf het hebben van een rijbewijs was en die had ik absoluut niet

Als reactie hierop heb ik mijn schrijfskills nog één keer ingezet en in een brief tien behoorlijk creatieve redenen aangevoerd waarom ze me, ondanks het feit dat ik geen rijbewijs had, toch moesten aannemen. Eén van die redenen was dat ik ongelooflijk lekkere koffie’s zet. Totaal niet relevant, maar een beetje humor op zijn tijd kan helemaal geen kwaad. Dat is gelukkig ook gebleken. Als uitzondering op de regel mocht ik als stagiair aan de slag bij Apenkooi Events, zelfs zonder rijbewijs.

Leuk details; drie jaar later heb ik nog steeds geen rijbewijs en het is allemaal goed gekomen met me ;).


Well played! Kun je iets meer vertellen over hoe je jezelf vervolgens hebt voorbereid op deze stage?

Het is weliswaar spannend om als 19-jarige bij een nieuw bedrijf binnen te stappen en er fulltime aan de slag te gaan maar ik heb mezelf bewust niet heel erg voorbereid en ben gewoon in het spreekwoordelijke diepe gesprongen. Natuurlijk heb ik op de website gekeken, de socials afgestruind en heb ik op Linkedin bekeken wat voor mensen er werken maar verder heb ik het allemaal maar gewoon op me af laten komen.


En hoe beviel deze sprong in het diepe je uiteindelijk?

Ik ging van het “lang-leven-de-lol-studentenleventje” ineens naar een 40-urige werkweek. In zo’n eerste week krijg je zoveel indrukken en ben je bang om ook maar iets fout te doen. Je durft geen vragen te stellen en alles moet, denk je zelf, perfect tot in detail worden uitgevoerd. Ik kan me dus nog heel goed herinneren dat ik die eerste week elke dag om 21.00 knock-out in bed lag omdat ik helemaal kapot was.

Maar het went snel gelukkig. Iedereen was heel erg vriendelijk en ik werd ook direct opgenomen in het team waardoor ik er al snel achter kwam dat ik mezelf onnodig veel druk had opgelegd. Uiteraard is het super goed dat je streeft naar perfectie, maar er zijn mensen om je heen met heel veel kennis en ervaring die dit, als je het vriendelijk vraagt, echt met jou willen delen. Vragen stellen is namelijk helemaal niet erg en dat heb ik dan ook altijd aan mijn stagiairs meegegeven.


Wat heb je gedaan om een positieve spin-off over te houden aan je stageperiode?

Voor mijn gevoel heb ik er echt alles uitgehaald. Ik denk dat dit kwam doordat ik me zo op m’n plaats voelde binnen het bedrijf dat het me totaal geen moeite kostte om mezelf in te zetten. Daarnaast heb ik me, ook wanneer het geen vereiste was, zo flexibel opgesteld dat ik in principe 24-7 klaar stond om mijn collega’s uit de brand te helpen. En het allerbelangrijkste; ik vond en vind nog steeds het werk echt fantastisch en liefde voor een vak, dat brengt je heel ver.

Wat ook heeft geholpen bij het creëren van positieve spin-off was het feit dat ik altijd scherp ben geweest op mogelijke kansen om mezelf verder te ontwikkelen. Ik heb na mijn stageperiode de zomervakantie doorgewerkt en snel aangegeven dat ik heel graag zou willen terugkomen na mijn minor in het buitenland als die ruimte er was. Gelukkig dacht mijn stagebegeleidster hier hetzelfde over en mocht ik ook mijn scriptie bij Apenkooi schrijven. Tegen het einde van mijn verblijf in het buitenland werd ik zelfs benaderd voor een nieuw project. Ik kreeg de vraag van de eigenaar van Apenkooi of ik nog weleens in de inbox van mijn zakelijke email adres keek en toen ik deze opende, bleken er allerlei plannen en ideeën met me gedeeld te zijn rondom een nieuw project genaamd “By the Creek”. Ik kreeg de vraag of ik de marketing wilde oppakken rondom dit nieuwe festival in Vianen. Dit was natuurlijk een super gave uitdaging die ik dan ook met beide handen heb aangepakt en de afgelopen twee jaar tot een groot succes heb mogen maken!


Wat betekende deze nieuwe rol voor jou in de praktijk?

Er veranderde natuurlijk wel een hoop toen ik na mijn minor terugkwam op kantoor. Voor het eerst moest ik het echt allemaal zelf doen en was ik eindverantwoordelijke in plaats van dat ik een ondersteunende rol had. Dat was wel even wennen. Ik kon natuurlijk nog steeds wel aankloppen bij mijn oude stagebegeleidster maar ik denk dat het goed is geweest voor mijn ontwikkeling dat ik voor bepaalde zaken zelf de knoop mocht doorhakken en je je eigen mannetje leert staan.


Jouw verhaal is natuurlijk een goed voorbeeld van wat voor moois er allemaal uit een stage voort kan komen. Heb je misschien een tip voor de talenten die nu op zoek zijn naar een stage voor het aankomende studiejaar.

Ben je er helemaal over uit wat je wilt en heb je een droomstage voor ogen? Laat dan niks meer aan het lot over. De belangrijkste tip die ik dus kan geven is dat het echt belangrijk is om na te denken over hoe jij kunt uitblinken tussen alle andere inzendingen. In mijn tijd als marketing manager heb ik best wat sollicitaties binnen gekregen en mocht ik ook de daaropvolgende gesprekken afnemen. Ik kan vanuit deze ervaring vertellen dat een fantastisch cv altijd mooi is meegenomen, maar dat we zelf ook allemaal wel weten dat studenten van 20 over het algemeen niet beschikken over vijf jaar relevante werkervaring. Wel kan je natuurlijk op die jonge leeftijd andere manieren inzetten om kennis/werkervaring op te doen. Ga eens ergens vrijwillig aan de slag, vraag of je ergens een dagje mee mag kijken, volg een cursus, noem het maar op.

Maar zoals ik zei, je moet direct uitblinken tussen alle vele inzending. Dus als je cv nog niet “je van het” is, maak dan het onderscheid met een opstellen van de sollicitatiebrief. Solliciteer je zoals ik deed voor een marketing/communicatie stage? Laat die copy writing en communicatie skills zien, wees creatief en pak uit. Denk je een product aan de man te kunnen krijgen? Dan kun je ook jezelf wel verkopen!

Mocht je vanuit hier worden uitgenodigd voor een gesprek kan ik aanraden om jezelf echt heel goed voor te bereiden op het gesprek. Onderzoek de markt, check de site en zorg dat je weet waar je het over hebt. Tijdens dit gesprek kun je er namelijk vanuit gaan dat je mogelijke stagebegeleider je een aantal diepgaande vragen zal stellen om te kijken uit wat voor hout je bent gesneden!

En zet je natuurlijk keihard in tijdens je stageperiode, maar ik denk dat dat voor zich spreekt!


Thanks voor deze wijze woorden Axelle!

Geen probleem. Was leuk jullie te spreken!

Over Phatcamp

Phatcamp is een projectmanagement bureau voor de event en entertainment industrie dat zich daarnaast als platform inzet voor de carrièreontwikkeling van een nieuwe generatie event professionals.


Interesse om met ons en onze gedreven talenten te werken aan uw projecten of gewoon zin om na te denken over hoe we op een andere manier waarde kunnen creëren? Neem dan hier contact met ons op.

295 views

BE IN THE KNOW

Phatcamp 

Nassaukade 155

1053LK Amsterdam

The Netherlands

  • Facebook
  • Instagram
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Spotify Icon