top of page

From Passion to Profession w/ Taco Karthaus

Updated: Sep 5, 2018

In de serie “From passion to profession” gaan we met bevriende professionals uit onze omgeving in gesprek om erachter te komen welk pad ze hebben bewandeld om te komen waar ze nu professioneel gezien zijn.


Deze keer spreken we Taco Karthaus. Taco heeft in de afgelopen twee jaar op freelance basis verschillende artist handling, project management en partnership productie opdrachten mogen realiseren voor grote partijen als Q-dance, Zeezout en ID&T. Wij vroegen ons af hoe hij dit voor elkaar heeft gebokst en besloten hem te vragen of hij ons hier iets meer over wilde vertellen. Ondanks dat Taco vol in de voorbereiding zit voor Zeezout festival aankomend weekend, vond hij toch nog een gaatje in zijn overvolle agenda om met ons in gesprek te gaan. Enjoy!


Photo credits: Taylor Berkmans

Hey Taco, wij als Phatcamp kennen jou natuurlijk al een tijdje.. Kun je misschien iets meer over jezelf vertellen voor de mensen die jou nog niet kennen?

Mijn naam is Taco Karthaus. Ik ben 26 jaar en ben deze maand precies 2 jaar werkzaam in de event industrie. Een industrie waarin ik op een niet alledaagse manier terecht ben gekomen. Toen ik naast mijn, overigens niet aan events gerelateerde, studie aan de UvA besloot dat ik iets meer over events wilde leren, zag ik een stageplek bij Zeezout voorbij komen. Ik kende de mannen achter deze organisatie nog vanuit mijn mijn oude woonplaats Delft en besloot ze een bericht te sturen. Toen ik hierna werd uitgenodigd voor een gesprek, heb ik twee uur gereisd om uiteindelijk een heel chill gesprek te hebben van 5 minuten. Een week later hoorde ik dat ik kon beginnen. Zoals je kunt lezen was dit dus een vrij complex en diepgaand proces! (Lacht)


Tijdens mijn stage mocht ik me bezig houden met de artist handling voor de verschillende Zeezout events. Na mijn stage heb ik naast nieuwe opdrachten die ik voor Zeezout mocht doen via deze mannen ook nog verschillende opdrachten mogen doen voor o.a. Ohm en Soenda festival. Daarnaast heb ik via mijn eigen netwerk ook nog klussen kunnen realiseren voor Q-Dance en ID&T. Deze opdrachten varieerden van projectmanagement tot sponsorship coördinatie. Als kers op de taart ben ik onlangs ook nog mijn eigen boekingskantoor gestart genaamd Ripple Artists. Ripple is een voortborduursel op het eerder opgerichte boekingskantoor van Zeezout. Door de ervaringen die ik daar heb opgedaan als artist handler zag ik echter veel dingen binnen dit boekingskantoor die goed gingen maar vooral ook een aantal dingen waarvan ik geloofde dat er nog ruimte voor verbetering lag. Zodoende kreeg ik op een gegeven moment de mogelijkheid om vanuit mijn eigen visie te bouwen aan dit agency. Vanuit hier ben ik Ripple Artists gestart.


En dat dus allemaal vanuit een opleiding die vrij weinig te maken heeft met deze industrie.. Nu ben ik eigenlijk wel heel erg benieuwd welke studie je dan hebt gevolgd?

Ik heb de studie Business Administration gevolgd op de UvA. Een vrij algemene studie over economie en bedrijfsvoering die inderdaad weinig tot niets te maken heeft met evenementen. Ik kan dan ook niet echt zeggen dat ik nog veel van de kennis die ik daar heb opgedaan in het dagelijkse leven toepas. Dit is niet erg aangezien ik sowieso van mening ben dat je de meeste ervaring opdoet in de praktijk


Oke, terug naar de praktijk dan! Hoe ziet jouw dagindeling eruit en wat is daarin de balans tussen je bestaan als freelancer en als ondernemer?

Ik breng het grootste gedeelte van mijn dag door achter mijn laptop en ben dan voornamelijk aan het mailen. Op dit moment ben ik bezig met opdrachten voor Zeezout, Q-Dance en Ripple. De meeste van deze werkzaamheden voer ik thuis uit. Ik denk dat mijn mede ZZP'ers zich er wel in herkennen dat het belangrijk is om thuis een ruimte te creëren waarin je het best invulling kunt geven aan je werkzaamheden. Dit heb ik dan ook gedaan. Ik ben echter ook regelmatig op de kantoren van beide organisaties te vinden.

Op showdagen ben ik voornamelijk op locatie te vinden. Iets wat ik stiekem wel veel leuker vind dan op kantoor zitten, ondanks dat ik me er natuurlijk bewust van ben dat kantoordagen er ook gewoon bij horen!


Als ik kijk naar mijn opdrachten voor eerder genoemde opdrachtgevers, bestaan mijn day to day werkzaamheden voornamelijk uit deals sluiten (voor Ripple), het bepalen hoe ik artiesten een zo leuk mogelijke tijd kan bezorgen tijden de events en wat voor crew ik hier bij nodig heb (Zeezout) en een stukje intern projectmanagement bij Q-Dance.

De intensiteit waarmee ik aan opdrachten werk voor deze opdrachtgevers verschilt heel erg. Ik heb daarom niet echt een vaste uren verdeling en probeer mezelf hierin zo flexibel mogelijk op te stellen. Als een van mijn opdrachtgevers me nodig heeft zit ik gerust twee tot drie dagen daar op kantoor. In de voorbereiding op een event moet er namelijk een hoop gebeuren waardoor ik het gewoon heel fijn vind om er zo intensief mogelijk mee bezig te zijn. Aan de andere kant komen er soms ook momenten voor waarop er niet zoveel te doen is. Op die momenten hoef ik niet zozeer fysiek aanwezig te zijn. Ik moet wel zeggen dat ik het heel erg fijn vind om geen vaste dagindeling te hebben, dit houd mijn werkzaamheden gevarieerd waardoor geen enkele dag saai is!


Hoe heb je gebruik gemaakt van jouw sociale kapitaal om uiteindelijk voor partijen als Q Dance en ID&T aan de slag te mogen?

Toen ik een jaar voor Zeezout werkzaam was, adviseerden de eigenaren mij om als freelancer aan de slag te gaan. Zij waren van mening dat ik mezelf nog beter zou kunnen ontwikkelen als ik ook voor andere opdrachtgevers aan de slag zou gaan. Door de nauwe samenwerking tussen Zeezout en Elevation Events (deze partijen organiseren samen Ohm festival - red.) kon ik direct voor Elevation Events aan de slag bij onder andere Soenda en hun nachtclub WAS. Daarnaast ben ik in mijn eigen netwerk gaan kijken naar mogelijkheden om als freelancer aan de slag te gaan. Via een van mijn beste vrienden ben ik hierdoor in contact gekomen met zijn zwager die ook werkzaam is binnen deze industrie. Tijdens een verjaardagsfeestje zijn we vervolgens in gesprek gegaan over mijn ambities waarna hij mij zijn zakelijke contactgegevens gaf en we een tijdje over en weer hebben gemaild. Dit heeft ongeveer 3 of 4 maanden geduurd maar net toen ik er niet heel veel meer van durfde te verwachten, kreeg ik in korte tijd ineens 3 projecten naar me toe geschoven!

Ik maakte hierdoor gelijk kennis met een van de belangrijkste aspecten van het leven als een ZZP’er. Waar het op het ene moment namelijk heel erg rustig kan zijn, kun je op andere momenten ineens heel erg druk zijn met meerdere projecten tegelijk.

Gelukkig heb ik in Zeezout een vaste opdrachtgever waar ik, ook in rustigere tijden, altijd wel iets voor kan doen en kan ik door eerder genoemde samenwerking met Elevation Events ook vaak bij hun terecht. Ik merk echter dat, doordat ik inmiddels een van de bekende gezichten ben bij deze organisaties, mijn naam ook vaker elders valt. Op deze manier heb ik bijvoorbeeld ook de mannen van het Amsterdamse collectief Festimi leren kennen waardoor ik inmiddels ook een aantal keer op hun events heb mogen werken.


Als ik het zo hoor, heb je inmiddels een mooie manier gevonden om van je passie te leven. Terugblikkend op het proces daar naar toe, wat zijn dan je hoogtepunten en welke uitdagingen zie je nog voor jezelf?

Als ik kijk naar mijn hoogtepunten zijn er twee die me direct te binnen schieten.

Ik heb een keer meegemaakt dat Avalon Emerson, die overal ter wereld draait, tijdens Zeezout naar me toe kwam om me te vertellen dat ze het altijd zo fijn vind om op Zeezout te draaien vanwege mijn hospitality. Dit was voor mij het grootst mogelijke compliment dat ik kon krijgen en absoluut een wow-moment dat ik niet snel meer zal vergeten.

Een ander hoogtepunt was het moment dat ik tijdens Defqon uitzicht had op 60.000 bezoekers die de tijd van hun leven hadden. Ondanks dat ik binnen Q-dance een veel kleiner onderdeel ben van de organisatie, voelde het wel waanzinnig om hier onderdeel van uit te mogen maken.


Een van de uitdagingen die ik nog wel voor mezelf zie als freelancer is toch wel het constant bezig blijven. Om dit voor elkaar te krijgen is het belangrijk om potentiële opdrachtgevers constant op een positieve manier te blijven attenderen op m'n beschikbaarheid zonder dat ze het gaan ervaren als "lastig vallen". Dit doe ik door ze op regelmatige basis te vragen of ze nog iemand kunnen gebruiken. Ook herinner ik ze er regelmatig aan dat ik onlangs voor ze heb gewerkt en graag nieuwe opdrachten voor ze zou uitvoeren. In mijn ogen is dit heel erg belangrijk om te doen aangezien ik mezelf heel goed kan indenken hoe makkelijk het is om iemand van je radar te laten glippen. Ik merk soms zelf al dat ik iemand die mij één keer heeft gecontact in al het email-geweld sneller vergeet dan iemand die mij vijf keer via verschillende wegen heeft benaderd.


Zijn er nog andere uitdagingen die je te binnen schieten?

De grootste uitdaging die ik tot nu toe heb ervaren is om ten alle tijden de rust te bewaren tijdens showdagen. Het maakt namelijk niet uit hoe goed je plant, vroeg of laat gaat er in 99% van de gevallen toch iets mis. De kunst is dan ook om niet in de stress te schieten maar hier op in te durven en kunnen spelen. Als je als coördinator of projectmanager namelijk niet rustig blijft, zullen de mensen waarmee je werkt dit ook niet doen. Ik ben echter iemand die het altijd heel erg fijn vind om alles tot in detail te plannen en dus niets aan het toeval over wil laten. Het werken in deze industrie heeft me door bovenstaand verhaal echter wel uitgedaagd om me te ontwikkelen in het niet in de stress schieten, oplossingsgericht denken en snel handelen!


Als Phatcamp zijn wij er voor een nieuwe generatie professionals die de ambitie hebben om op eenzelfde manier te groeien als jij. Heb je een advies of ervaring die je graag zou meegeven aan deze nieuwe generatie?

Het belangrijkste advies dat ik kan meegeven aan jullie Phatcampers is om te proberen zo snel mogelijk je netwerk op een waardevolle manier uit te breiden en te verzilveren. Ben je er echter wel bewust van dat het te veel handelen naar je gedrevenheid ook averechts kan werken en daardoor irritatie kan opwekken bij potentiële opdrachtgevers.

Zorg daarom dat je hierin een balans vind die, als je jezelf zou verplaatsen in de schoenen van de opdrachtgever, voor jou ook fijn zou voelen.


Thanks voor je tijd en waardevolle adviezen Taco!


-- Over Phatcamp

Phatcamp is een projectmanagement bureau voor de event en entertainment industrie dat zich daarnaast als platform inzet voor de carrièreontwikkeling van een nieuwe generatie event professionals.

Interesse om met ons en onze gedreven Phatcampers te werken aan uw projecten of gewoon zin om na te denken over hoe we op een andere manier waarde kunnen creëren? Neem dan hier contact met ons op.

661 views0 comments
bottom of page