In de serie “From passion to profession” gaan we met bevriende professionals uit onze omgeving in gesprek om erachter te komen welk pad ze hebben bewandeld om te komen waar ze nu professioneel gezien zijn.
Deze keer spraken we Jet van Beek. Een super getalenteerde freelance Artdirector en allround styliste die in korte tijd al naam voor zichzelf heeft weten te maken door haar werk voor verschillende opdrachtgevers waaronder FHM, Zeezout en Urbanears. Wij waren heel erg benieuwd naar haar verhaal en besloten haar daarom uit te nodigen om iets meer te vertellen over de weg die zij professioneel gezien heeft afgelegd.
Hey Jet, stel jezelf even voor:
Hi guys, Ik ben Jet van Beek, 27 jaar en woonachtig in Amsterdam. In 2014 heb ik mijn studie Media Informatie en Communicatie in de richting Reclame, Marketing en Communicatie afgerond aan de HvA waarna ik via een aantal omzwervingen inmiddels werkzaam ben als freelance Artdirector en allround styliste.
Zou je ons iets meer willen vertellen over wat deze studie precies inhield en hoe deze studie je heeft geholpen om te komen waar je nu bent?
Ik heb het altijd heel erg naar m’n zin gehad tijdens mijn studie. MIC was een vrij brede studie waarbij ik de skills leerde om bijvoorbeeld bij een reclamebureau aan de slag te gaan als projectmanager. Hoewel ik het dus heel erg naar mijn zin had kwam ik er al vrij snel achter dat ik het vooral heel erg leuk vond om conceptueel en creatief bezig te zijn. Ik wilde mezelf hierin dan ook graag verder ontwikkelen. Binnen mijn studie was het echter lastig om hier iets mee te doen waardoor ik al vrij snel wist dat ik mezelf niet echt in de richting van mijn studie verder wilde ontwikkelen. Buiten mijn studie om was ik echter al wel bewust bezig met mijn ontwikkeling richting een professionele carrière. Zo heb ik in de zomer van 2012 bijvoorbeeld al een summercourse in styling gevolgd in New York. Hier heb ik een eerste mogelijkheid gehad om mijn liefde en skills voor het styling vak verder te ontwikkelen. Achteraf gezien had ik, als opvolging hieraan, misschien beter voor een opleiding aan het AMFI of de opleiding Ruimtelijke Vormgeving moeten kiezen maar gelukkig heeft door mij gekozen route er uiteindelijk ook toe geleid dat ik van mijn passie mijn werk heb kunnen maken.
Langs welke tussenstops heeft deze route je geleid?
Na het afronden van mijn studie heb ik acht maanden gereisd door Azië. Direct bij terugkomst ben ik vervolgens bij een reclamebureau in Ouderkerk aan de slag gegaan. Dit was echter niet helemaal mijn ding waardoor ik na 3 maanden besloot om een nieuwe uitdaging te zoeken. Deze nieuwe uitdaging kwam in de vorm van Shit Art, een creatief bureau dat zich heeft gespecialiseerd in het maken van Branded Art. In mijn tijd bij Shit Art hebben we een hele hoop toffe concepten en performances mogen ontwikkelen voor festivals, maakten we muurschilderingen voor merken en hield ik me, op kleine schaal al, bezig met de styling van fotoshoots.
Op een gegeven moment merkte ik dat ik steeds minder energie kreeg van de opdrachten die ik via Shit Art uitvoerde en dat ik de styling opdrachten wel heel erg tof vond. Dit heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik na anderhalf jaar werken voor Shit Art besloot om voor mezelf verder te gaan. Toen ik deze beslissing nam wist ik echter totaal nog niet welke kant ik op wilde of hoe ik mezelf als freelancer in de markt moest zetten. Ik besloot toen om contact op te nemen met iedereen uit mijn netwerk die hierin misschien iets voor me zou kunnen betekenen. Sommige van deze mensen kende ik erg goed en anderen net iets minder maar deze aanpak bleek effect te hebben.
Ondanks dat ik mezelf nog niet eerder als “merk” had gepresenteerd, had ik natuurlijk wel het voordeel dat ik mezelf al had bewezen bij Shit Art waardoor ik over een relatief groot portfolio beschikte. Hierdoor kreeg ik al snel de meest aantal uiteenlopende opdrachten. Zo mocht ik bijvoorbeeld kort na de oproep aan mijn netwerk aan de slag met de styling van de oude locatie van Bar Broker Amsterdam, ging ik freelance aan de slag voor Zeezout en was ik tijdens ADE verantwoordelijk voor de styling van de Urbanears Hideout. Na die eerste opdrachten ben ik me steeds meer gaan toeleggen op het verspreiden en documenteren van mijn werk waardoor ik inmiddels rond kan komen van mijn bestaan als freelancer.
In deze rollen heb ik inmiddels opdrachten mogen realiseren voor opdrachtgevers als:
Nuon, Iglo en de FHM 500 .
Opdrachtgever: FHM 500, art direction & styling by Jet van Beek
Hoe ziet jouw dagindeling eruit en wat is daarin de balans tussen je bestaan als freelancer en als ondernemer?
Mijn dagen zijn eigenlijk best wel wisselend. Vorige maand had ik het bijvoorbeeld iets rustiger waardoor ik voor mezelf gestructureerde dagen kon inplannen waarbij ik om half 9 opstond en om half 10 begon met mijn werkdag. Hoe laat ik klaar ben is vaak wel afhankelijk van wanneer en hoe de klant reageert. Ik probeer mijn dag echter wel zo in te plannen dat ik ook nog voldoende tijd heb om bijvoorbeeld even rust te pakken en te sporten.
Dit lukt natuurlijk niet altijd, soms heb ik ook weleens hele drukke periodes waarin ik bijvoorbeeld 6 dagen aan het werk ben en bij thuiskomst nog even doorga tot in de vroege uurtjes. Ik probeer zulke periodes echter wel zoveel mogelijk te beperken zodat ik niet meer non-stop in werkmodus ben. Af en toe is dit weliswaar lastig omdat veel mensen ervan uitgaan dat freelancers 24/7 bereikbaar zijn maar ik ga hier nu wel een stuk bewuster mee om.
Om rust momentjes in te bouwen probeer ik nu bijvoorbeeld te zorgen dat ik mezelf echt weekend gun. Als ik bijvoorbeeld op zaterdag nog aan het werk moet zorg ik dat ik zowel zondag als maandag echt vrij ben. En om me dan ook echt vrij te voelen zet ik mijn mailbox tijdens mijn weekenden ook echt uit. Heerlijk!
Je hebt inmiddels een mooie manier gevonden om van je passie te leven en een balans gevonden in je werkdagen. Terugblikkend op het proces daar naar toe, wat zijn dan je hoogtepunten en welke uitdagingen zie je nog voor jezelf?
Hier had ik het toevallig laatst met mijn vriend over! Ik haalde met hem herinneringen op aan het feit dat ik een jaar geleden nog performances uit dacht voor festivals, terwijl ik me tegenwoordig bezig houdt met hoe een heel festival eruit gaat zien of na mag denken over het interieur van een nieuw op te leveren restaurant. Ik denk daarom dat ik niet zozeer een hoogtepunt heb dat er echt uitspringt maar dat ik vooral echt trots ben op de ontwikkeling die ik heb mogen doormaken. Mijn grootste uitdaging voor de komende jaren is dan ook om deze groei niet te laten stagneren maar om deze door te zetten!
Mooi om te zien hoe snel het kan gaan inderdaad! Voortbordurend op het thema uitdagingen: Wat zijn de uitdagingen waarmee jij tot nu toe het meest hebt geworsteld als ondernemer?
Ik denk dat mijn grootste uitdaging tot nu toe was om op het punt te komen waarop ik van mijn passie kon rondkomen. Het komt namelijk bijna nooit voor dat je van de ene op de andere dag een bedrijf opricht en er dan direct van kunt leven. In mijn geval heb ik bijvoorbeeld nog een jaar lang een bijbaan gehad als oestermeisje.
Natuurlijk heb ik zo snel mogelijk naar een punt toe proberen te werken dat dit niet meer nodig was, maar in het begin liep ik er wel tegenaan dat het lastig was om een fijn marktconform tarief te hanteren. Gelukkig heb ik dit, door het vertrouwen te winnen van potentiële opdrachtgevers en duidelijke afspraken met ze te maken, al snel kunnen omturnen van gratis portfolio klussen naar betaalde opdrachten met marktconform tarief.
In het begin moest ik hierdoor best veel tijd investeren tegen relatief lage opbrengsten wat bij tijd en wijle natuurlijk best wel spannend is. Gelukkig ben ik nu op een punt gekomen waarbij ik mezelf een loon kan uitkeren en zelfs nog wat geld opzij kan zetten. Ik heb hierin dus echt een volgende stap in mijn ontwikkeling als ondernemer kunnen maken.
Kun je iets meer vertellen over je connectie met Phatcamp?
We kenden elkaar natuurlijk al een tijdje persoonlijk maar toen ik in 2017 besloot te gaan freelancen waren jullie één van de partijen die ik besloot een berichtje te sturen.
Tijdens een kopje koffie kwamen we vervolgens al snel tot de conclusie dat wij best wel eens interessant voor elkaar zouden kunnen zijn waarna we met elkaar afspraken om elkaar in de toekomst in de gaten te houden. Dit heeft tot nu toe geleid tot een hele fijne samenwerking tijdens een activatie van Koupe (een ijsmerk – red) waarbij ik verantwoordelijk was voor de styling en productie en jullie mij voorzagen van een aantal productie ondersteunende toppers!
Door onze samenwerking heb je natuurlijk al kennis kunnen maken met een aantal van de gedreven talenten waar we mee werken. Als je deze en de rest van onze talenten een paar adviezen zou mogen meegeven, die voor jou heel waardevol zijn gebleken in je ontwikkeling, welke adviezen zouden dit dan zijn?
Ik denk dat het van essentieel belang is om een gelikte website te hebben, zeker als in mijn geval als stylist. Ik heb namelijk best vaak van klanten gehoord dat ze me hebben benaderd vanwege mijn website. Ik zie dit dan ook als een super belangrijke tool en zou jullie dan ook allemaal willen aanraden om goed na te denken over een mooie website, ook als je geen stylist bent!
Het tweede advies dat ik zou willen meegeven is dat het niet erg is om hulp te vragen als je iets niet weet of niet kan. Als iets niet duidelijk is vraag je opdrachtgever dan om verheldering of om met je mee te denken, ze zijn liever betrokken dan dat het mis gaat. Daarnaast is het ook niet erg om bepaalde onderdelen van een opdracht uit handen te geven als je weet dat dit het eindresultaat naar een hoger niveau zal tillen. Zoals ik toen ik bij mijn klus voor Koupe de productionele zaken uit handen gaf aan Phatcamp! (lacht)
Thanks voor het delen van jouw verhaal Jet!
--
Over Phatcamp
Phatcamp is een projectmanagement bureau voor de event en entertainment industrie dat zich daarnaast als platform inzet voor de carrièreontwikkeling van een nieuwe generatie event professionals.
Interesse om met ons en onze gedreven talenten te werken aan uw projecten of gewoon zin om na te denken over hoe we op een andere manier waarde kunnen creëren? Neem dan hier contact met ons op.
コメント