From passion to profession w/ Nick de Vree

Updated: Jun 12, 2018

In de serie “From passion to profession” gaan we met bevriende professionals uit onze omgeving in gesprek om erachter te komen welk pad ze hebben bewandeld om te komen waar ze nu professioneel gezien zijn.


De eerste met wie we hiervoor in gesprek gingen was Nick de Vree. Met Nick onderhouden we een hele bijzondere band. Nick is namelijk niet alleen een goede vriend maar ook opdrachtgever én opdrachtnemer van Phatcamp. Tussen het realiseren van z’n eerste buitenlandse project en de nieuwste editie van TAPT door, nam hij even kort de tijd voor ons om zijn bijzondere verhaal toe te lichten...


Photo credit: Jordy Brada

Hey Nick, Kun je misschien in het kort vertellen wie je bent en wat voor studie je hebt gedaan?


Hoi, ik ben Nick de vree, 31 jaar oud en ik heb Sound & Vision Multimedia gestudeerd aan de HKU in Utrecht. Sound en Vision Multimedia is een vrij technische studie waarbij je wordt opgeleid tot geluids- licht, cameraman of multimedia expert. Ik koos op een gegeven moment voor de richting geluid en ben uiteindelijk afgestudeerd als audio producer gespecialiseerd in studio techniek.


Hoe ben je als freelancer in deze industrie begonnen en kun je iets meer vertellen over je ervaring.


Ik startte mijn eerste onderneming toen ik 17 was. Ik organiseerde op die leeftijd namelijk een hoop kleine events clubs in Utrecht en draaide daarnaast ook nog regelmatig als DJ op mij eigen en andermans events. Ik merkte toen dat het voor de uitbetaling makkelijk was om te kunnen factureren. Toen ik na inschrijving bij de KVK kon factureren ging er een wereld voor me open omdat ik ineens vrijblijvend voor iedereen kon gaan werken.

Zo heb ik als freelance audio technicus voor verschillende studio’s gewerkt waar ik commercials produceerde en af mixte, voice-overs opnam en andere audiovormgeving voor radio en tv-stations produceerde.


Toen ik in Amsterdam ging wonen ging ik ook hier steeds meer draaien in clubs en avonden hosten, Daarnaast werd ik vanuit daar steeds vaker door bevriende partijen en artiesten gevraagd om een avond stagemanager te zijn of als tourmanager mee te gaan naar boekingen.


Een bekend gezegde binnen deze industrie is “Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent” en omdat ik me hier op jonge leeftijd al zeer bewust van was, leerde ik steeds meer mensen kennen waardoor ik mezelf langzaam maar zeker meer ontwikkelde in de richting van event professional in plaats van audio technicus.


Dat klinkt alsof je al vroeg in je carrière een druk freelancer bestaan hebt opgebouwd.


(Lacht) Dat klopt, maar ik had destijds daarnaast ook nog een vaste baan”


Kun je hier iets meer over vertellen?


In de beginjaren van Slam FM heb ik daar gewerkt als audiotechnicus en sidekick van een radioprogramma. Na een paar jaar kreeg ik er een sales functie aangeboden, iets wat ik best bijzonder vind aangezien ik hierin helemaal geen ervaring had. Zij zagen voor mij echter wel degelijk een accountmanager in events rol weggelegd en die kans heb ik toen met beide handen aangegrepen. Vlak hierna werd SLAM FM overgenomen door 538 en had ik ineens een klantenbestand dat bestond uit praktisch alle festivals en clubs in Nederland.


Een mooi 1-2tje voor jouw freelance werkzaamheden lijkt me?


Doordat ik deze baan gelijktijdig had met mijn freelance werkzaamheden en ik ineens op plekken terecht kwam waar ik de juiste mensen leerde kennen, was dit inderdaad ook een unieke manier om mijn netwerk uit te breiden en ervaring op te doen. Zeker ook omdat ik stappen begon te zetten in een industrie waarvan ik steeds meer de bevestiging kreeg dat deze industrie ook echt mijn industrie was. Dit was de branche waarin ik me het allerliefst wilde blijven ontwikkelen!


Maar, op een gegeven moment kriebelde het toch om dit op eigen benen te doen?


Ik heb uiteindelijk ruim 6 jaar voor SLAM/ Radio 538 gewerkt maar organiseerde daarnaast mijn eigen evenementen, draaide nog en had ook nog eens andere freelance activiteiten. Als klap op de vuurpijl lanceerde ik in die periode met een aantal vrienden ook nog eens een eigen evenementenkalender app gelanceerd genaamd Blue List.


Je kunt misschien wel begrijpen dat deze drukte me op een gegeven moment allemaal even te veel werd waarna ik overspannen raakte. Op dat moment ben ik tot het besef gekomen dat ik alleen maar dingen moest doen die ik heel erg leuk vind en heb ik besloten om na zes en half jaar mijn dienstverband bij Radio 538 te beëindigen.


Begrijp me niet verkeerd, ik had echt een droombaan. Ik werkte in de gaafste industrie bij een super gaaf merk. Maar in die periode werden de werkzaamheden steeds serieuzer en voelde het steeds minder als “heel erg leuk”. Vanaf dat moment ben ik alleen maar dingen gaan doen die ik echt heel leuk vind, iets waar ik me tot de dag van vandaag aan houd.


Foto Credit: Tom Doms

Je werkt ook wel eens via Phatcamp, kun je uitleggen hoe je daar bent begonnen en iets meer over vertellen?


Phatcamp is twee en een half jaar geleden op mijn pad gekomen via Timo (een van de oprichters - red.). Ik had een eigen clubavond in de Sugarfactory en daar boekte ik Timo regelmatig. Uiteindelijk is hij samen met Xander, een andere goede vriend van ons, onderdeel geworden van de organisatie. Als ik er zo over nadenk, deden we daar in het klein eigenlijk al wat ik nu ook vaak in het groot voor Phatcamp doe, avonden hosten, alles regelen van A-Z en zorgen dat locatie en artiesten tevreden zijn.


Timo vroeg me op een gegeven moment om via De Jongens (de voorganger van Phatcamp – red.) een keer op een event te werken en van het een kwam het ander.

De Jongens groeide, ik groeide daarnaast voor mezelf ook en bleef daarnaast altijd bij de verschillende artist handling activiteiten betrokken. Ik heb dus ook op een hele bewuste en natuurlijke manier jullie groei meegemaakt.


Ook binnen de verschillende events waar Phatcamp onderdeel van uit heeft mogen maken groeiden mijn verantwoordelijkheden. Ik begon als runner van een klein podium en kon, mede door mijn achtergrond als audiotechnicus, al vrij snel groeien naar stagemanager van de grotere podia en uiteindelijk zelfs de complexere opdrachten als de coördinatie van de on-site artist handling.


Wij weten dat je buiten freelancen ook nog druk bent met TAPT, je eigen reeks speciaalbier festivals, kun je hier iets meer over vertellen?


In de periode dat ik stopte bij radio 538 en de keuze maakte om 100% op eigen benen verder te gaan, kwam ik met een vriend van mij op het idee om een speciaalbier festival te starten. We zagen namelijk om ons heen dat er steeds meer mensen een speciaalbiertje dronken in plaats van pils en zagen hierin ruimte voor een nieuw evenement. De al bestaande speciaalbier evenementen hadden namelijk over het algemeen een vrij stoffig en oubollig imago en wij waren ervan overtuigd dat door dit concept in een nieuw jasje te hijsen, we de nieuwe generatie speciaalbierdrinkers zouden aanspreken.


In september 2015 organiseerden we de eerste editie. Dit evenement bleek al direct een doorslaand succes toen het online Facebook event met 28.000 aanwezigen in de eerste twee weken viral ging. Voor ons was dit echt een bevestiging van ons voorgevoel dat er ruimte was voor het evenement zoals we dat voor ogen hadden.


Zo zijn we vanuit deze eerste editie via twee edities in 2016 en drie in 2017 uitgegroeid tot een gestructureerd en professioneel bedrijf met zeven edities voor in totaal 25.000 bezoekers in het aankomende festivalseizoen! Het is zo gaaf om te zien dat wat eerst begon als een leuk idee, nu is uitgegroeid tot “serious business”.





Hoe ziet jouw dagindeling eruit en wat is daarin de balans tussen je bestaan als freelancer en als ondernemer?


(Lacht) Chaotisch!

Ik denk dat ik 80% van mijn tijd bezig ben met de organisatie van TAPT.

Dat heeft het ook wel nodig omdat we op dit moment alles, van marketing tot productie, met z’n tweeën doen. Dat is flink aanpoten en laat dus niet bijster veel tijd over. De 20% die ik nog overhoud vul ik in met freelance klussen zoals bijvoorbeeld bij Phatcamp.

En hoewel ik dus het grootste gedeelte van mijn tijd bezig ben met de organisatie van mijn eigen festivals, is door mijn uiteenlopende werkzaamheden geen enkele dag hetzelfde.


Wat is je hoogtepunt tot nu toe en wat wil je in de komende jaren nog bereiken?


Ooit was het mijn droom om een eigen festival te organiseren en dat is gelukt. Het doel van een ondernemer is natuurlijk over het algemeen om genoeg geld te verdienen met iets wat hij of zij leuk vindt om zich te kunnen onderhouden. Het feit dat ik op dat punt ben en er mijn dagen dus mee kan vullen is voor mij wel een hoogtepunt.

Waar ik nog naar toe wil is dat we TAPT met een gedreven team naar een volgend niveau kunnen tillen. Ik zou het geweldig vinden als het merk dat we nu aan het bouwen zijn, zich uiteindelijk kan manifesteren in meerdere takken van deze industrie. Zo zijn we onszelf nu ook aan het ontwikkelen richting bijvoorbeeld bedrijfsevenementen en horeca.

Ik heb altijd geleerd dat je nooit moet wedden op één paard en vind het daarom juist een toffe uitdaging om te kijken of we ook in deze en andere takken dezelfde groei door kunnen maken.


Als we het dan toch over uitdagingen hebben: Wat zijn de uitdagingen waar jij nog weleens tegenaan loopt als freelancer en als ondernemer?


Als ondernemer vind ik het, inhakend op mijn vorige antwoord, nog weleens moeilijk om dingen uit handen te geven. Zoals ik je eerder al vertelde doen mijn compagnon en ik alles binnen de organisatie van TAPT zelf. Simpelweg omdat dit tot vrij recent prima te combineren was met andere werkzaamheden en ook omdat we dan wisten dat het zou gebeuren zoals wij het in ons hoofd hebben. Op een gegeven moment ontkom je er echter niet aan om bepaalde zaken uit handen te geven om de kwaliteit te waarborgen. Wij zitten nu op dit punt.


We zorgen echter wel voor een uitvoerige overdracht zodat de partij of persoon die bepaalde dingen overneemt echt onderdeel van ons team wordt en maximaal kan presteren.

Daarnaast vind ik het soms lastig om mijn enthousiasme en creatieve ideeën te matchen met de hiervoor beschikbare budgetten. Het doet toch altijd een beetje pijn om bepaalde dingen te moeten schrappen.


Ik wil tot slot ook een positieve uitdaging benoemen die mij heel erg heeft geholpen in mijn ontwikkeling als professional. Ik merkte namelijk al vroeg dat ik, door altijd aanwezig te zijn op de momenten dat potentiële opdrachtgevers of vakgenoten samenkwamen, opviel en hierdoor meer nieuwe business voor mezelf kon genereren.


Ik heb mezelf daarom altijd uitgedaagd om branche gerelateerde borrels, lezingen en workshops te bezoeken en ik kan iedereen aanraden om hetzelfde te doen.

Doe dit bij voorkeur alleen, dit daagt je namelijk nog meer uit om met anderen in gesprek te gaan en laat zien dat je bewust bezig bent met je eigen ontwikkeling. Een eigenschap waarvan ik zeker weet dat potentiële opdrachtgevers of samenwerkingspartners het kunnen waarderen.


Geloof me, binnen zitten gaat je geen nieuwe opdrachten opleveren dus als je een stabiele workflow wilt creëren, zorg dan dat je niet één keer maar bijna altijd op de juiste plekken bent!


Een waardevol advies Nick! Heb je nog meer adviezen die voor jou heel waardevol zijn gebleken in je ontwikkeling en die je graag zou willen meegeven aan onze nieuwe generatie talenten?


Ik zou ze graag de volgende twee adviezen willen meegeven:


Focus is super belangrijk, ik zie hier echter nog steeds veel kleine ondernemers stuk op gaan. Ze focussen zich bijvoorbeeld op één ding waar ze heel erg goed in zijn, iets waar ze heel graag groot in willen worden of een niche waarin ze al contacten hebben opgedaan. Hierdoor beperken ze zich en missen ze soms bewust bepaalde kansen die zich voordoen.

Ik ben van mening dat het niet erg is om rechts te gaan waar je normaal gesproken links zou gaan, uiteindelijk draagt deze keuze altijd bij aan je ontwikkelingen omdat je nieuwe contacten of nieuwe inzichten opdoet. Durf je horizon te verbreden!


Het tweede dat ik ze mee wil geven is dat een netwerk opbouwen belangrijk is maar dat het in mijn ogen minstens net zo belangrijk is om je bestaande netwerk te onderhouden. Zorg dat je on top of mind blijft bij de mensen waar je mee wilt zijn door geregeld koffie met ze te drinken, ze oprecht te vragen hoe het gaat of ze op de hoogte te houden van waar jij mee bezig bent.


Ook dit jaar zijn wij met Phatcamp weer op verschillende manieren betrokken bij de productie van TAPT festival. Lijkt het je leuk om te werken aan en op deze festivals? Schrijf je dan hier in, wie weet sta jij dan binnenkort met Nick en ons te knallen op een van zijn festivals of een van de andere evenementen waar wij deze zomer nog actief voor mogen zijn.

373 views1 comment

BE IN THE KNOW

Phatcamp 

Nassaukade 155

1053LK Amsterdam

The Netherlands

  • Facebook
  • Instagram
  • Black LinkedIn Icon
  • Black Spotify Icon